Eerste weekje overleeft! - Reisverslag uit Los Altos, Verenigde Staten van Ayla Jongh - WaarBenJij.nu Eerste weekje overleeft! - Reisverslag uit Los Altos, Verenigde Staten van Ayla Jongh - WaarBenJij.nu

Eerste weekje overleeft!

Door: Ayla vanuit Los Altos

Blijf op de hoogte en volg Ayla

02 September 2010 | Verenigde Staten, Los Altos

Lieve trouwe lezertjes,

Eerste weekje overleeft! Ik heb het erg naar m’n zin, maar ben blij dat morgen de introductie begint. De lessen zelf beginnen pas de 20ste van september, dus moet ik mezelf nog even blijven vermaken, maar dat lukt wel. De eerste paar dagen ben ik vooral bezig geweest met m’n kamertje in te richten, dingen te regelen en veel met het gezin mee te gaan. Zo ben ik vaak mee geweest met Denise bijvoorbeeld boodschappen doen, maar dat is zelfs al heel anders als hier. Niet alleen mijn gezin, maar de hele omgeving gelooft heilig in organisch eten. Er zijn hier super grote supermarkten vol met groentes waar ik nog nooit van gehoord had, of winkels helemaal van hout met zelfs organische shampogedoetjes, maar het raarste vond ik nog de Chinese supermarkt, die 2x zo groot was als een supermarkt hier, helemaal vol met Aziatische producten. Maar het gekste daar vond ik nog de grote bakken tot aan de rand gevuld met levende katvissen, krabben en andere enge beesten en de kale Boedistische jonge monniken in jurken die er rondlopen. Ook kan je daar warme hapjes kopen, waarvan je niet weet wat erin zit, aangezien geen een van de mensen daar Engels spreekt.

Donderdag mocht ik op het college een test gaan maken, om mijn Engels en Wiskunde niveau te checken, om zo te weten welke klassen ik mag doen. Dapper op mijn geleende mounting bike, natuurlijk met helm, fietste ik de uitmijnhoofdgeleerde route 30 minuten in doodsangst naar school. De ‘fietspaden’ hier, zijn toch een stukje anders als in Nederland, oftewel, je hebt het gevoel alsof je gewoon over de vluchtweg van een snelweg fietst! Dat gaat nog wel, tot dat er ook afslagen bij en af komen, waardoor je even over de weg moet fietsen of onder viaducten door moet waarbij je ook gewoon tussen de auto’s rijd. Maar gelukkig, na maar één keer de verkeerde afslag genomen te hebben waardoor ik op de highway stond, kwam ik aan op de campus. Dat ligt trouwens niet in Los Altos, maar in Los Altos Hills, waardoor ook de campus zelf helemaal op een berg is gebouwd. Nadat ik even rond had gelopen om de campus te bekijken, vond ik wonderbaarlijk genoeg lokaal nummer 8217, waar ik moest zijn. De mensen zijn er heel aardig en zelfs de testen hier zijn lief voor me, je mag gewoon zo lang erover doen als je wilt en pauze nemen wanneer jij dat chill vindt. Toevallig genoeg vond ik, tussen al die ‘Azians’, de rest (4) van de Nederlands die ook via Interlanguage regelen. De Engels test was goed te doen en haalde ik ook wel voldoende. Jammer genoeg had ik bij de vraag hoeveel jaar wiskunde je al hebt gehad 4 jaar of meer ingevuld en ook nog eens dat mijn niveau A was, waardoor ik de moeilijkste test kreeg, waar ik 2 uur op heb gezwoegd, aangezien ik bij de helft van de vragen, al geen idee had wat al die termen betekende. Uiteindelijk zij het afneemmevrouwtje wel dat ik hem super goed had gedaan en wel 70 punten had (alleen niemand wist van hoeveel, alleen dat de jongen naast me er 28 had).Dus als ik zou willen mag ik alle soorten wiskunde gaan doen! Na nummers uitgewisseld te hebben, spraken we af zaterdag met z’n 4en naar San Francisco te gaan.

Aan de verhalen te horen van de andere Nederlanders te horen, ben ik echt super blij met mijn gastgezinnetje. De een, Nathan, wil zo snel mogelijk weg bij zijn gastmoedertje. Aan zijn verhalen te horen lijkt het net een heks, maar hij zal wel overdrijven. Wel moest hij gelijk het eerste uur na zijn aankomst gelijk 800 dollar betalen voor deze maand en is het huis altijd donker en smerig. Het andere gastgezin van Thomas leek me wel aardig, alleen woont hij in Los Altos Hills (mooi, maar erg afgelegen), zijn ze erg gelovig (wat ze ook van hem proberen te maken) en de vrouw loopt de hele dag met een vogel op haar hoofd. Mijn plan was ook om na deze maand zelf een huisje te vinden zodat ik ook wat meer vrijheid heb, maar ik denk dat ik daar toch van terug kom. Thedmer, een van de Nederlandse jongens huurt een kamer bij een man thuis voor 700 dollar. Maar zijn kamer is gesplitst door een muurtje, waartussen nog een halve meter open is aan de bovenkant met een kamer van een chinees, waardoor hij door zijn kamer van buiten naar binnen moet en moet die Chinees door zijn kamer naar de wc, douche en keukentje, waar nog niet een wasbak of kookplaat in zit. Ook moet hij om tien uur thuis zijn en stil. Nee, dan bof ik wel met altijd organische eten, heerlijk fruit zoveel je wil en een zwembad omringt door palmbomen! Ook kan ik goed met de mensen hier opschieten en kijken we vaak samen een filmpje s’avonds.

Het werd zaterdag en ik ging met Thedmer, Thomas en Nathan naar San Fransisco! We hadden alleen net de trein gemist waardoor we een uur in de brandende zon wachten moesten. Eenmaal in de trein bleek, aan alle mensen te zien, dat de Grands, het baseball team van San Francisco vandaag speelde. Iedereen was in zwart en oranje klederdracht en ik heb zelfs mensen gezien met zo’n grote vinger! Die wil ik zeker nog in bemachtiging krijgen =D. Na lang zoeken en lopen vonden we uiteindelijk de pieren waar het allemaal gebeurt en aten een taco. Maar zij wouden ook nog een Duits meisje meaten, maar zij was aan de andere kant van San Francisco, maar wij wouden ook wel Heidestreet zien, waar alle Hippies wonen, dus liepen via Lombart Street naar de andere kant van SF. Daarbij moesten we wel 5 bergen overwinnen, maar het is best leuk om heel hard te rennen en dan aan een lantarenpaal te slingeren =P! Wel kwamen we na een tijdje door een iets armere buurt, met een paar verslaafde, meer politie en een paar zwarte mensen die iemand aan het herdenken waren, waardoor de andere helemaal flipte, zo snel mogelijk een taxi wouden vinden en later praten over de ‘Getto van San Francisco’, wat ik zelf een beetje overdreven vond. Verder zagen we ook nog heel veel brandweermannen die daar een gesplatsht persoon aan het opzuigen waren. Het was een jongen rond de 20 die gewoon met z’n ouders op het stoplicht te wachten stond, door een bus meegesleurd werd en toen zijn hoofd werd gekrunsht, ging het verhaal te ronden. Wij hadden ondertussen geen honger meer en zonder het meisje gevonden te hebben zijn we door een hele aardige taxichauffeur met studente korting terug naar de trein gebracht. Hier kwamen we er alleen jammer genoeg achter dat de game net geëindigd was, waardoor we op 3 treinen wachten moesten. Na een reis van een uurtje (perongelijk de stoptrein genomen) kwamen we aan op Mountenvieuw station, waar we dachten door een Gast-mama afgezet te zijn. Hier moesten we helaas weer heel snel inspringen, toen dit een ander station bleek te zijn, waardoor we in Sunnyville aankwamen. Net toen we met een taxichauffeur stonden te praten, kwam er toch nog een trein de andere kant op en een sprintje later stapte we uit op San Antonnio street, waar bleek dat toch Mountenvieuw dichter bij ons huis bleek =(. Dus ik en Thedmer zijn toen maar nog een uur op de trein staan wachten en hebben daarna bij het goede station het ook nog eens voor elkaar gekregen de hele verkeerde kant op te lopen. Na ongeveer 2 uur lopen en verder fietsen van Thedmers huisje naar mijn huis, wel te verstaan zonder lantarens, want daar doen ze niet aan in Los Altos, kwam ik kapottig rond half 2 aan bij mijn huis. Gelukkig vonden ‘de tofu’s’ (zo noemt iedereen mijn familie nu =) ) het helemaal niet erg en kreeg ik een huis sleutel.

Volgende dag ben ik met Thedmer naar het parkje geweest, beetje recreaterende Amerikanen bekijken en organische aardbeitjes eten. Je kan hier in het park heel veel dien, ze hebben zelfs hoefijzergooistokjes staan. Ook heb ik alvast een overzichtje gemaakt van alle vakken die me wel interessant lijken: Ik wil graag kiezen wat over blijft uit sociale psychologie, 3D modeleren op de computer, soccer, acteren, landschap disign, schilderen of iets anders kunstig. We gaan zien wat nog beschikbaar is. Verder wordt ik helemaal moe van mezelf aangezien ik al in het Engels denk, zwem en lees een beetje thuis en , aangezien ik nog geen Chinese vriend heb gemaakt die Xander of Ruben kan vervangen, helemaal zelf mijn internet een soort van gefixt =D, ik wordt wel zelfstandig!
Ondertussen ben ik al naar de oriëntatie dagen geweest, veel buitenlandse vriendjes ontmoet en veel andere leuken dingen gedaan, maar daar schrijf ik wel weer de volgende keer over. Dus… wil je weten hoe het is om bestormt te worden door 20 Hong Kong meisjes? Wil je weten welke vakken Ayla gekozen heeft? Gaat je hart ook sneller bonken bij de gedachte of Ayla al mediteren kan? Of ben je benieuwd wat (2390x – 90z + 43 -239Y) is? Je lees het volgende week op HET BLOG!

Peace, Ayla

PS. Afspraken maken over skype en dat soort gedoetjes, ik ben komende weken vrij, dus we kunnen skype van 6 s’anvonds tot heel laat en rond 7 uur s’ochtends Nederlandse tijden (-9 uur tijdsverschil), dus stuur maar een mailtje =)

  • 03 September 2010 - 05:56

    Arjen:

    Hoi Ayla,
    leuk om te lezen hoe je het naar je zin hebt daar. Veel plezier bij de introductie de komende dagen.

    Groetjes

  • 03 September 2010 - 07:08

    René Van Stralen:

    Leuk Ayla, zo te horen heb je een goede beslissing genomen om naar SPanje af te reizen. Hopelijk kan je de lessen ook een beetje volgen. Hier gaat het prima.

  • 03 September 2010 - 07:31

    Ad:

    Wat een leuk verslag, Aylaatje! Dat gaat vast heel goed lukken daar. XX

    PS. Ha, ha, ik moest nog even zoeken naar wat Rene met 'Spanje' bedoelde...

  • 03 September 2010 - 10:13

    Serena:

    Ayla! Je hebt t weer voor elkaar, ik moest enorm hard lachen toen ik je verhaal las. T klonk typisch ayla en t is tof om te weten dat je echt een enorm avontuur hebt daar! :) We moeten snel een keertje bijkletsen! Liefs!

  • 03 September 2010 - 11:43

    Nicole:

    Wat een leuk verhaal! Ik snap die "Spanje" opmerking van Rene niet, maar Ad wel volgens mij en bovendien zie ik de hele skigroep vanavond om het effe te vragen. Ik ben wel trots op je om te lezen hoe relaxed en vrolijk je aan het genieten bent van alles wat er nu op je af komt! Lieve meid, tot gauw!

  • 04 September 2010 - 11:56

    Martie:

    Hoi Ayla,

    Van Cas en van Bas en Astrid hoorde ik dat je afscheidsfeest heel leuk is geweest. Je reisverslag heb ik net gelezen en ik heb ervan genoten. Wat maak je veel mee daar! Heel veel plezier en succes met alles, groetjes van Martie

  • 04 September 2010 - 18:10

    Dide:

    Heei lief zusje,
    wat een leuk verslag!, volgens mij worden het een paar leuke maanden voor je, ik ben benieuwd naar je volgende verhalen. x Dide

  • 06 September 2010 - 15:01

    Josine:

    Ik dacht dat mijn broer veel had meegemaakt.. maar jij kan er ook wat van!

    Veel succes meid!
    Liefs

  • 07 September 2010 - 10:30

    Magda:

    heerlijk te lezen wat je beleeft. Ik ben enorm benieuwd wat de uitkomst van die rekensom is en welke vakken je uiteindelijk gekozen hebt. Hoop dat je een vlaggetje achterop je fiets hebt zodat als je op de highway fietst, iedereen weet dat je al eventjes van je zijwieltjes af bent. En dat je een beetje opvalt natuurlijk :P

  • 08 September 2010 - 10:27

    Andre En Jose:

    Leuk, hilarisch verhaal, Ayla!
    Hebben ze daar geen dienstregeling van het openbaar vervoer?! Ach beter ook van niet: maak je nog eens wat mee!
    Intussen al College-ervaringen? We zijn reuze benieuwd. Liefs en ....pas goed op je zelf!!

  • 10 September 2010 - 21:58

    Rebekkah:

    Haha, leuk allemaal! Maar het zijn de SF Giants hoor, niet de Grands! ;) Haight Street leek me ook wel interessant, maar helaas geen tijd voor gehad. En het is inderdaad nog even een flinke wandeling van de Piers naar het centrum, hebben wij vorig jaar 's nachts moeten doen met the Fourth of July, nou, dat is dan niet fijn hoor als je al redelijk moe bent en wel gewoon een pass voor de Cable Car hebt. Dat raad ik je trouwens wel aan als je weer een dagje SF gaat doen, neem zo'n all day, three day of all week "passport". Scheelt heel erg, twee keer met de Cable Car en je hebt je geld er al weer uit. Nou, ben benieuwd naar je volgende verhaal, dus ik ga het snel lezen! ;)
    Doegh xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ayla

Actief sinds 08 Feb. 2010
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 13449

Voorgaande reizen:

06 Januari 2011 - 12 April 2011

Ayla als skijuffie

30 Augustus 2010 - 15 December 2010

Ayla overleeft Californische College leventje

06 Juni 2010 - 10 Augustus 2010

Ayla en de geVarierede Vakanties

Landen bezocht: